possible routes, no highway

Top image is my outbound and return journey as it really happened, with detours, back roads, last minute changes, coincidental meetings and rerouting. In total I covered 7.719 km for Ghent-Istanbul-Ghent. As I was allowed to keep Xena a few more weeks after coming home (HAPPY!) I added another few hundreds so my beloved electric horse and I spent 8.683 km together.

[most of this post in Dutch only for now (a time saving matter). This page will be updated every now & then with new discoveries, special places and maps]

Lang leve google maps voor honderden mogelijkheden om ergens te geraken !
Ben zo al vlotjes 5 keer van heenroute veranderd die sowieso over Brescia gaat want daar wacht  ‘het huwelijksfeest van de eeuw’ van twee Italiaanse jongens die moesten uitwijken naar Ijsland voor het echte papier en dat quasi-onbereikbare gebeuren even DIK overdoen voor alle vrienden thuis.
Mmm, via Frankrijk? Of toch over de subliem-spectaculaire Stelviopas? Recht door Zwitserland, wat de vogelvlucht-route aangaf is onmogelijk; er liggen wat bergjes in de weg. Kiezen, Trui, kiezen. Stelvio. Denk ik.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Her en der zijn er stukken die ik opnieuw wil rijden. Die bijzondere achterpoort om Albanië vanuit Monte Negro binnen te rijden bijvoorbeeld, een steenpiste van een slordige honderd kilometer, niet bijzonder moeilijk maar wel bijzonder mooi, met een verraderlijke, beter-niet-te-missen afslag erin. Daar gingen Gaea en ik in 2014 een tijd de mist in want op de GPS reden we al uren in het luchtledige. Een verbauwereerde boer wees ons de juiste weg. Geen pijl, geen logische aanwijzing had het ons diets kunnen maken.

En zo werkt het bij navigeren door uithoeken: combi van kaart, GPS, een roestig bord soms, geografische elementen zoals rivieren, kompas (ik wil ALTIJD weten waar het noorden is zelfs al fiets ik naar Mariakerke), logisch denken en locals, al zijn aan die laatsten ook wat nadelen verbonden: 1. men kan zeer slecht inschatten of een weg berijdbaar is voor motoren of net niet. Wat voor een jeep dramatisch rijden is, is dat in vele gevallen niet voor motoren, en omgekeerd. Grote keien, om maar iets te noemen, zijn echt een probleem hoe vlak het terrein ook is; 2. veel lokale bewoners kennen de streek tot een straal van 20-30 km, daarna is het ‘van horen zeggen’ al vegen ze dat graag onder de mat. De weg vragen werkt accurater als je de vraag aan (minstens) drie mensen voorlegt. Men neme dan de grootste gemene deler en schakele een flinke portie mensenkennis in. Wie bluft, wie niet.
En soms, heel soms, rijd je toch een poos verloren. Dat is niet erg. Als je niet omvalt van honger en dorst, niet ziek bent, de nacht niet valt, de benzine stroom niet bijna op is.

MN-Brezojevice-ALB-Shkoder-for blog MN-Brezojevice-ALB-Shkoder-ZOOM-for blog

Een reactie op “possible routes, no highway

  1. Ha, bij mij staat ook al een tijdje een sterretje bij Buzludzha op google maps, in Bulgarije bij mij trouwens ook nog bij de Rhodope mountains in het zuiden van Bulgarije, gevonden via …

    Like

Plaats een reactie